Køge Havn, Køge Jorddepot og STC er begge kommunalejet virksomheder og drives som ét selskab med samme ledelse og drift. Denne organisationsform underbygger intentionerne om en samlet organisatorisk enhed.
Med beliggenhed direkte til sammenfletningen af motorvejene E20, E47 og E55, jernbanenettet og “den blå motorvej” danner STC og Køge Havn en central transport- og logistikhub for Hovedstadsområdet og hele Sjælland.
Afstand til Køge
De vigtigste forhold
Et af Danmarks største
STC er et af Danmarks største transportcentre dækkende et areal på ca. 250 ha. eller 2.500.000 m2.
Tre motorveje
Ligger ved et af ”landets største trafikkryds”, hvor hele 3 motorveje skærer hinanden; E20, E47 og E55 – og passeres dagligt af ca. 100.000 køretøjer.
Europa
Ligger til det overordnede europæiske motorvejsnet (ScanMed korridoren).
Konsumenter
Ligger tæt på optimalt til de ca. 1.8 million konsumenter der er i hovedstadsområdet eller de 3 millioner konsumenter der er i Øresundsregionen.
Tilkørsesforhold
Tilkørelsesforholdene er ideelle og der er direkte adgange til motorvejen via rampeanlæg 31B og 32.
Køge Havn
Køge Havn ligger kun 3 kilometer væk og er i kraftig udvikling.
Faciliteter
På STC finder man de servicefaciliteter der skal til for at supportere industrien. Der er tankanlæg, cafeteria, forskellige service- og reparationsmuligheder, vaskeanlæg til lastbiler og busser.
Arbejdskraft
Der findes en stor arbejdskraftreserve, som hver dag passerer Køge mod København.
Udviklingen i Køge
Skandinavisk Transport Center ligger i en by der er udvikler sig enormt kraftigt og positivt på praktisk talt alle fronter. På erhvervs/industrisiden i Køge opleves der vækst inden for service, handel, transport og logistik. Nye virksomheder skyder op – og der tegner sig et generelt positivt billede af fremtiden for Køge.
9 store udviklingsprojekter
Den massive udvikling – konkretiseret i 9 store udviklingsprojekter – i Køge Kommune, vil forandre Køge nu og i fremtiden.
Helt konkret er der tale om regionens nye universitetssygehus, som skaber i omegnen af 3000 nye arbejdspladser, en massiv byudviklingen i den gamle Søndre Havn/Syd Havn og i Køge Nord, der bliver etableret en ny ’uddannelsesby’ kaldet Campus Køge. Hertil er den nye jernbane København–Ringsted med station i Køge Nord nu taget i brug og kombineret med den gennemførte udvidelsen af Køge Bugt-motorvejen fra seks til otte spor, er Køges status som et vigtigt nationalt trafikknudepunkt, nu cementeret.
Læs publikationen: Udvikling – Vækst – Køge
Køge Havn – Porten mod øst
Køge Havn udvides også markant i de kommende år i takt med, at Køge Jorddepot modtager jord til selve anlægsprojektet. Havneudvidelserne omfatter bl.a. et område på ca. 40ha, nye dækmoler og en unitterminal på 25ha, som markant vil forøge kapaciteten på Køge Havn.Udvidelsen af Køge Havn forventes afsluttet i 2022.
Transportcenteret indgår i en udviklingsenhed med Køge Havn og de udviklingsprojekter, som i løbet af de kommende år på det kraftigste understøtter den hastigt voksende transport- og logistikklynge i Køge. De store udvidelsesprojekter på havnen med nye havnefaciliteter har et utal af iboende muligheder for virksomhederne i Køge og omegn.