Der er netop indgået en politisk aftale, som fuldt ud bevarer færgeforbindelse mellem Køge og Bornholm. Dermed påføres Bornholms erhvervsliv ikke de ekstraomkostninger, som af uafhængige analyseinstitutter er beregnet til imellem 25-31 millioner kr. årligt, såfremt at godset i stedet skulle transporteres fra Bornholm over Ystad i Sverige.
Glæden er derfor stor på Køge Havn, som i løbet af de sidste mange måneder, har arbejdet målrettet og hårdt for at bevare færgeruten mellem Køge og Rønne.
– Vi har haft besøg af mange af de lokale kommunalpolitikere samt politikerne på Christiansborg vedr. færgeforbindelsen. Vi har ligeledes haft en god dialog med brugerne af færgeforbindelsen, organisationerne samt vores brancheorganisation Danske Havne, som har været en uundværlig støtte i denne sag, siger Thomas Elm Kampmann, Direktør for Køge Havn.
Politikerne, der har været på besøg i Køge, tæller blandt andet Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen samt folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF) og Anne Baastrup fra SF, der alle har taget tid ud af kalenderen for at besøge Køge Havn og vidne udviklingen i en af Danmarks hurtigst voksende transportklynger.
Samtidig skal der også lyde en tak til Erhvervs- og vækstministeren samt Transportministeren for deres indsats for at sikre den rigtige løsning for den fremtidige færgebetjening af Bornholm.
At opdatere politikerne på udviklingen i Køge har været et vigtigt element i processen, da aftalen fastsætter Køges status som et trafikalt knudepunkt. Det er en del af et større puslespil, der samlet set både bevarer arbejdspladser og skaber vækst og udviklingsmuligheder for transporterhvervene i Køge og på Bornholm. Fremtiden for færgeforbindelsens brugere ser også ekstra lys ud, da godsprisen med den nye aftale bliver nedsat med 80 pct., hvilket svarer til en reduktion på ca. 60 pct. i billetlugen inkl. havneafgifter.
– Der skal lyde stor ros til politikerne i denne sag, som på den bedst mulige måde, har sikret forbindelse mellem Køge og Rønne og dermed også udviklingen af Køge som Sjællands trafikknudepunkt, forsætter Thomas Elm Kampmann.