Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Pressemeddelelse: KØGE HAVN - base for fartøjer til "Kriegers Flak"

I forbindelse med etableringen af vindmølleparken "Krigers Flak", har Køge havn allerede haft et antal forskellige fartøjer i havn.

Det største fartøj til dato ankommer onsdag d. 17/1. Det drejer sig om BOABARGE 37 som måler 152 x 38 m. Den medbringer 2 store beton- & fundamenter (Gravity Based Foundations). De 2 fundamenter vejer 10.000 og 8.000 tons. Det største fundament har en højde på 40 meter, hvilket er lige så højt som Rundetårn.

Fundamenterne skal, når vejr og andre faktorer spiller sammen, sættes på havbunden. Herefter skal de ballastes med ca. 26.000 knust granit. Granitten ligger allerede klar på Køge Havn efter indskibning fra Norge.

Et multipurpose fartøj ADHEMAR DE SAINT-VENANT, som er ejet af Jan De Nul Group, vil stå for afhentning af granitten i Køge i løbet af de næste måneder, og placere den i og omkring fundamenterne på havbunden. Jan De Nul Group, der i løbet af de sidste måneder bygget disse fundamenter, er ansvarlig for installation etc. til søs. De har etableret kontor i Køge så længe arbejdet pågår.

Det praktiske omkring skibsanløbene forestås af skibsmæglervirksomheden Blue Water Shipping.

Det er den igangværende udvidelse af Køge Havn, som gør det muligt at modtage sådanne fartøjer. Uden de nye kajer og den uddybning, som netop er udført, ville det ikke være muligt for fartøjer af den størrelse at anløbe Køge.

Køge Havn ser frem til at servicere yderligere specialfartøjer i forbindelse med etableringen af Kriegers Flak.

Kontakt:
Køge Havn – Niels-Erik Sunesen, tlf.: 27119629