Hver kommune står selv for at sætte nogle af reglerne i deres planlovning for industriområder, og det er tydeligt at Køge her gør en aktiv indsats for at tiltrække virksomheder og arbejdspladser. Ifølge Lokalt Erhvervsklima 2018 fra Dansk Industri, findes Køges største styrke inden for infrastruktur og transport hvor Køge ender på en flot 2. plads i kategorien.
Fakta om Køges kommunale rammevilkår
Skatter og afgifter
Køge | Reg. Sjælland | Landsplan | |
---|---|---|---|
Personskat | 24,9 pct. | 25,3 pct. | 24,9 pct. |
Grundskyld | 21,0 promille | 25,6 promille | 26,3 promille |
Dækningsafgift | 0 promille | 2,4 promille | 3 promille |
Uddannelse og beskæftigelse
Køge | Reg. Sjælland | Landsplan | |
---|---|---|---|
16-19 årige uden for uddannelse | 13,1 pct. | 15,1 pct. | 14,6 pct. |
25-64 årige med min. erhvervsuddannelse | 78,2 pct. | 76,9 pct. | 79,8 pct. |
Andel privat beskæftigelse i kommunen | 66,9 pct. | 61,9 pct. | 65,8 pct. |
Tabte industriarbejdspladser | 12,7 pct. | 22,0 pct. | 20,3 pct. |
Lokalplan
STC i Køge står foran ny vækst, da byrådet i Køge Kommune har godkendt en ny lokalplan (lokalplan 1008).
Udover at transportcenterets store arealer så, tillader de seneste STC lokalplaner byggeri i op til 30 meters højde mod hidtil kun 25 meter. Når STC har ønsket at øge den maksimale bygningshøjde til 30 meter skyldes det, at kunderne efterspørger arealer med ’højere til loftet’ fordi der findes automatiserede lagersystemer og andet lagermateriel, der er tilpasset netop den maksimumhøjde. Efter danske forhold, så er de 25 meter allerede exceptionelt, derfor er 30 meters bygningshøjde et godt argument for at placere sit lager eller en terminal i Køge.
Bebyggelsesprocent
Bebyggelsesprocent på 50 %.
Bygningshøjde
Den maksimale bygningshøjde i område 1 er 25 meter. Man må bygge i 15 m for administrative bygninger og i 30 meters højde for lagerbygninger i område 2.
Volumebegræsning
Ingen volumebegrænsning.
Dækningsafgift
Ingen dækningsafgift i Køge Kommune.
Lokalplanen skitserer et ønske om at følge op på Køge Kommunes erhvervspolitik, hvor et af de overordnede mål er at fastholde Køge Kommunes position som et regionalt og nationalt center for transport og logistik. Et skridt i denne retning er den planlagte udvidelse af STC.